به طور کلی کشور چک برای اخذ تابعیت و پاسپورت شرایطی مخصوص به خود را برای افراد در نظر دارد. افراد متقاضی سرمایه گذاری نیز زمانی می توانند موفق به اخذ اقامت دائم چک شوند که کلیه الزامات قانونی این کشور را داشته باشند. در سال های اخیر، دولت کشور چک به منظور به روز رسانی ویزای سرمایه گذاری خود، قوانین جدیدی وضع کرده اند. از این طریق سرمایه گذاران خارجی می توانند اقامت طولانی مدت کشور چک را به دست بیاورند.

این ویزا برای متقاضیانی قابل استفاده است که قصد داشته باشند که بیش از 90 روز اقامت کنند و یا بخواهند ویزای طولانی مدت بگیرند. برای این منظور سرمایه گذار باید بتواند حداقل 20 فرصت شغلی با سرمایه گذاری خود ایجاد کنند. همچنین برنامه نوآورانه و ارائه ایده برای درخواست ویزای سرمایه گذاری در چک الزامی است. برنامه ای که متقاضی ارائه می دهد باید شامل اطلاعاتی درباره علت انتخاب چک به عنوان یک مقصد تجاری باشد.

سرمایه گذاری باید مبلغی در حدود 75 هزار کرون چک (بیش از 3.6 میلیون دلار) باشد که می توان 60 % مبلغ کل را به صورت دارایی غیر نقد در ارائه مدارک، عنوان کرد. به طور کلی درخواست ویزای سرمایه گذاری ممکن است بین 90 تا 120 روز طول بکشد. متقاضیان می توانند پس از دریافت ویزای طولانی مدت چک، خانواده خود را نیز به همراه داشته باشند.

همچنین افراد می توانند پس از مدتی اگر شرایط زیر را داشته باشند برای اخذ پاسپورت اقدام کنند:

  • برای اقامت دائم به مدت 5 سال بدون وقفه در کشور چک زندگی کرده باشند و برای اخذ تابعیت 10 سال
  • گزارش عدم سو پیشینه مورد تایید کشور چک
  • تسلط به زبان چک (سطح زبان فرد توسط مصاحبه انجام می شود).
  • مدارکی که نشان دهد سرمایه گذار تمام الزامات مربوط به بیمه‌ سلامتی، پرداخت‌ های مربوط به امنیت اجتماعی، مالیات ‌ها، حقوق بازنشستگی و دیگر هزینه‌های لازم را رعایت کرده است.

افراد با اخذ تابعیت چک، یکی از با ارزش ترین گذرنامه های جهان را دریافت خواهند کرد.

منبع: موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان